<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Mener ambassadør motarbeider norsk lov

Utenriksdepartementet har fått Bellona og gjenvinningsbransjen på nakken etter å ha anbefalt skipsopphugging i Bangladesh.

Publisert 10. apr. 2024 kl. 19.30
Oppdatert 11. apr. 2024 klokken 06.40
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 356 ord
OMSTRIDT METODE: Den tradisjonelle måten å resirkulere skip på ved opphuggingsanleggene i Bangladesh har vært å kjøre skipene opp på land og demontere dem der. På bildet en av Golden Ocean Groups capesize-carriere, «Channel Alliance»», som ble hugget i Chittagong i 2015. Foto: The Shipbreaking Platform

Bellona og NGO Shipbreaking Platform reagerer sammen med sentrale aktører i gjenvinnings- og avfallsbransjen på at Norges ambassadør i Bangladesh anbefaler norske redere å sende skip dit for opphugging.

De mener ambassadør Espen Rikter-Svendsen gjennom uttalelser i internasjonale medier oppforder til brudd på norsk og europeisk lovverk.

UD hevder at Rikter-Svendsen er feilsitert.

«MOTARBEIDER»: – Å oppfordre til å sende skip til Bangladesh er i praksis å motarbeide både norsk lov og norske bedrifter, sier seniorrådgiver Sigurd Enge, Foto: Bellona

Norge har i over et tiår støttet bistandstiltak i Bangladesh gjennom FNs sjøfartsorganisasjon IMO for å bedre forholdene i skipsgjenvininngsindustrien i Bangladesh.

– Norske myndigheter må styrke norsk gjenvinning, ikke verft i Bangladesh hvor vi vet at det foregår brudd på menneskerettigheter og omfattende forurensning, sier seniorrådgiver for shipping i Bellona, Sigurd Enge.

Er ikke godkjent

I brevet til utenriksminister Espen Barth Eide og klima- og miljøminister Anders Bjelland Eriksen (begge Ap) vises det til at ingen av verftene i Bangladesh er godkjent for resirkulering av skip som seiler under europeiske flagg eller skip som oppholder seg i EU/EØS området.

EUs regelverk krever at skip til resirkulering bare kan sendes til verft som er godkjent av EUs medlemsstater.

– Å oppfordre til å sende skip til Bangladesh er i praksis å motarbeide både norsk lov og norske bedrifter. Det er åtte verft i Norge som er godkjent for opphugging. Det er disse utenrikstjenesten skal promotere når det er snakk om resirkulering av skip, sier Enge.

– Forbudt

– Sikker og miljøvennlig gjenvinning av skip kan ikke gjennomføres i tidevannssonen. Det er dessuten forbudt under norsk og internasjonal lov å sende farlig avfall til Bangladesh, sier Ingvild Jenssen i Shipbreaking Platform.

– Når man vet at det er bedrifter med både ekspertise og tilrettelagt infrastruktur som kan gjøre jobben, også her i Norge, bør oppfordringen til rederinæringen være å benytte seg av disse verftene, sier hun.

– Det er ikke aktuelt å kalle inn ambassadøren da vi anser at hans utsagn ikke er gjengitt riktig og tatt ut av kontekst, sier UDs pressetalsperson Ane Elise Jørem.

Jørem opplyser at brevet fra Bellona vil bli gjennomgått og besvart «på vanlig vis».