– Det er nok den mest eksklusive bilsamlingen i Sverige, sier Niklas Hannah da vi møter ham på Rétromobile i paris.
Hannah er ekspert hos auksjonshuset Artcurial, og signeringen er hans desidert største og mest verdifulle i karrieren.
Eller hva sies om 26 Porsche, 10 Ferrari og tre Mercedes-Benz 300 SL? Det er kjernen i Sveriges fineste bilsamling som auksjoneres i Monaco til våren. Legg til en 1963 Volvo P1800, en 1957 Corvette, en 1971 Mercedes-Benz 280 SE 3,5, en 1973 Dino 246 GTS og en Jaguar E-Type og du får 44 eksklusive biler som skal under hammeren.
Fra Stockholm til Monaco
Det er «bare» disse bilene som utgjør hele auksjonen på Fairmont Monte Carlo Hotel i forbindelse med Grand Prix de Monaco Historique 9. mai. Så har da hele auksjonen fått navnet «The W Collection - fra Stockholm til Monaco».
Auksjonshuset Artcurial Motors har fått oppdraget med å selge hele samlingen, som de verdsetter til omkring 30 millioner euro, eller 350 millioner kroner.
Alle bilene, unntatt de to dyreste Ferrariene, selges uten minstepris. Men regn ikke med å gjøre noe kupp, for dette er perfekte restaurerte eksemplarer, og auksjonen er på radaren til alle som er i markedet for de biltypene det gjelder.
Gant-gründer
Hvis ikke navnet Staffan Wittmark sier deg noe, er du ikke alene om det. Han har ikke gjort mye for å oppsøke rampelyset, hverken som en av grunnleggerne av klesmerket Gant, eller som bilsamler.
I over 50 år har han imidlertid kjøpt entusiastbiler, med en meget aktiv innkjøpsperiode for rundt ti år siden. Nå er han selv midt på 70-tallet, med arvinger som tydeligvis er mer interessert i penger enn å overta bilsamlingen.
Gant-grunnleggeren og –designeren hadde klart å holde samlingen skjult for offentligheten. Selv gode svenske mediekollegaer hadde ikke peiling på dimensjonene av Wittmarks investeringer på bilfronten da ryktene begynte å svirre på slutten av fjoråret.
Det begynte med en Volvo P1800 tidlig på 1970-tallet, og auksjonen inneholder da også en 1963 Volvo P1800 i favorittfargene grå med rødt interiør. Får du den for estimatet på 30.000 – 50.000 euro kan du være fornøyd, for restaureringen har sannsynligvis kostet mye mer.
Høye forventninger
Sammen med en 1962 Ferrari 250 GT SWB Berlinetta er en 1958 250 GT LWB California Spider samlingens dyreste.
Artcurial går ut med et frisk estimat på 7,0 til 10,0 millioner euro på sistnevnte. Det laveste området er kanskje mulig, men om den skulle nå øvre estimat vil den være tidenes dyreste 250 GT LWB California Spider uten racinghistorie. Vi må helt tilbake til Pebble Beach i 2012 for å finne et salg av en av de 49 bygde California Spiderne over 10 millioner dollar.
Prisen på 250 GT SWB er enda et knepp høyere med estimat på 8,5 – 12,0 millioner euro.
Vi fikk møte begge de to toppobjektene på Rétromobile i Paris i vinter, og det er bare å gi seg over for hvor utrolig fine de er. Trolig blant de alller, aller beste eksemplarene i verden, restaurert av spesialister i Italia uten tanke på å gå noen snarveier. Selvsagt er både de og de øvrige Ferrariene sertifisert av fabrikken.
Den beste
Den desidert dyreste 300 SL-modellen er en 1963 roadster med hard-top, en av de siste som ble produsert. Også den garantert en av de fineste, og med et av de høyeste estimatene vi har sett på modellen: 2,4 – 2,9 millioner euro.
Den ble restaurert hos HK-Engineering i Tyskland mellom 2021 og 2023, og regningene derfra ble nærmere syv millioner kroner.
Til sammenligning er den andre 300 SL Roadsteren, en 1957-modell, estimert til 900.000 – 1,2 millioner euro, mens hans sorte 1955 300 SL Gullwing ligger i området 1,4 til 1,8 millioner euro. Ikke fordi de er i spesielt dårligere forfatning, men at de ikke er like spesielle og ettertraktede som den førstnevnte Roadsteren.
Selv om alle disse tre 300 SL-ene skulle selges til sine høyeste estimater – totalt omkring 6,0 millioner euro, er det samlet bare halvparten av høyeste estimat på den dyreste Ferrarien.
Og for den prisen får du sannsynligvis også alle de 21 Porsche 911 og fem 356-modellene.