<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Landemerke i Sandefjord solgt for rekordsum

- Suget etter eiendom fortsetter, sier megler.

Publisert 8. feb. 2017 kl. 14.30
Oppdatert 8. feb. 2017 klokken 14.39
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 660 ord

Lave renter fortsetter å trekke penger inn i eiendom.- Suget fortsetter, og investeringsviljen vi så i 4. kvartal i fjor har fortsatt inn i 2017. Vi har flere store bygårder som skal ut på markedet i løpet av 1. kvartal. Det er som vi var inne på før jul: ett godt salg utløser et nytt, sier Rune Allerød til Hegnar.no.Partneren og næringsmegleren i Q4 Næringsmegling formidlet denne uken salget av et av Sandefjords landemerker: Jernbaneplassen 1-3. Prislappen for blokken over ni etasjer ved byens jernbanestasjon var satt til 70 millioner kroner.Teknisk sett var det 100 prosent av aksjene i Jernbaneplassen 1-3 AS som ble solgt.Artikkelen fortsetter under bildet.

Artikkelen fortsetter under bildet.
Lars Gullik Bjonnes
Artikkelen fortsetter under bildet.
Artikkelen fortsetter under bildet.

Foto: Q4 Næringsmegling.Ble kuppet før visning- Kjøpesummen er konfidensiell, men ligger nærmere 80 enn 70 millioner kroner. Summen er uansett rekord for en eiendom i Sandefjord - og altså godt over prisantydning, sier Allerød.Visninger og budrunde ble det ikke noe av.- Eiendommen ble rett og slett kuppet. Vi hadde flere interessenter, både lokalt og fra Oslo. Men kjøper hadde snappet opp rykter om at bygget ville komme for salg, og forhandlet seg frem til en enighet med selger før annonsering. Begge parter er fornøyde, sier megleren videre.Bygget fra 1966 er av en litt annen størrelse enn bygårdene han vanligvis megler. Vi snakker om 6.500 kvadratmeter bruttoareal, fordelt på 58 utleieleiligheter og 10 næringsseksjoner.- Det ligger bra til mellom buss- og togstasjonen, og har vært et signalbygg i byen - selv om det ikke vinner noen arkitekturpris. Litt av poenget her er at kommunen fikk evig leierett på 15 leiligheter da bygget ble satt opp. I alt 25 leiligheter i blokka har evigvarende leieretter, og det er verdt å få med seg, forklarer megleren.Åtte av leilighetene er nylig totalrenovert.Foto: Q4 Næringsmegling.Kjøperne fra nabobyenKjøperne av landemerket i Sandefjord er eiendomsutviklere fra nabobyen Tønsberg. Bjarøy Gruppen og Vigward går inn 50/50. Selgere er H. Skjelbred, som har eid blokka siden byggeåret.- De evigvarende leierettene gir en sikker kontantstrøm, men det er en del av leilighetene som trenger renovering, sier Allerød.Kjøperne selv har gått ut i lokalpressen (Tønsberg Blad) og anslått investeringer i bygget på 20 millioner kroner.- De må legge litt i oppgradering av næringsarealene også. Disse er fullt utleid, over kortere og lengre tid, og er lette å fylle opp når kontrakter går ut, fortsetter megleren.Brutto leieinntekter for 2017 er estimert til 5,6 millioner kroner. Trekker vi fra 20 prosent eierkostnader, snakker vi om en yield (netto leieinntekter i forhold til kjøpesum) på 5-tallet.76 millioner kroner i kjøpesum gir for eksempel en yield på 5,9 prosent, som er pen avkastning i dagens lavrenteklima.Hvor ligger oppsiden i leieinntektene?- Den ligger i å heve standarden på leilighetene, og selvfølgelig næringsarealene som er utleid til markedsleie, svarer Allerød.Foto: Q4 Næringsmegling.- Glemmer kalkulatorenQ4 Næringsmegling opererer foruten Sandefjord i både Tønsberg, Larvik og Telemark.- Men Sandefjord skiller seg fra resten, sier megleren.Hvorfor?- Godt spørsmål. Vi har prøvd oss på en analyse, og det ene er det politiske. Sandefjord er helblått, og prosessene er kortere. Larvik og Tønsberg har et stempel som vanskelige og mer uforutsigbare i forhold til utvikling, spesielt på festetomter, svarer Q4-megleren.Foto: Q4 Næringsmegling.Han trekker også frem jugendstilen som blomstret opp etter bybrannene i 1900 og 1915.- Det gjelder ikke akkurat bygget vi snakker om her, men Sandefjord skiller seg ut med sin arkitektur. Byen har mange fine, historiske bygninger, og da glemmer man gjerne kalkulatoren litt. Videre vil kommunesammenslåingen (med Stokke og Andebu) gjøre noe med fordelingen av offentlige midler, og det er også med på å stimulere, fortsetter Allerød.Til slutt peker han på Torp flyplass og den nye firefelts E18-motorveien ned til Porsgrunn og Skien.- Denne vil stå klar neste år, og da får vi nok se en viss forflytning nedover mot Telemark. Vi snakker neppe om noen ketchup-effekt, men ser allerede en tendens til at investorer i vår region krysser grenser mer enn før, avslutter Q4-partneren overfor Hegnar.no.