<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

«Vel, dette er pinlig...»

Budweiser trekker tilsynelatende på skuldrene over Qatars plutselige øl-nekt, men teaser en ny kampanje i stedet. 

Publisert 20. nov. 2022 kl. 09.09
Oppdatert 20. nov. 2022 klokken 14.54
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 283 ord
IKKE TOTALFORBUD: FIFA-president Gianni Infantino kan fortsatt få øl servert på VIP-avdelingen under fotball-VM i Qatar.  Foto: Bloomberg

Den amerikanske bryggerikjempen Budweiser har vært sponsor av fotball-VM siden det ble arrangert i Mexico i 1986. Men i år er første gang verdensmesterskapet blir arrangert i et arabisk land, Qatar. 

Budweiser har betalt 75 millioner dollar for å bli profilert og for at det skal stå øltelt ved stadionene med såkalte Buds, skriver MarketWatch.

Snudde to dager før

Men fredag, to dager før mesterskapet starter, kunngjorde imidlertid FIFA at det blir totalforbud for ølsalg ved fotballarenaene, med unntak for VIP-ene, ettersom vertslandet krevde det. 

Qatar er et konservativt, muslimsk land. Landet forbyr ikke alkohol helt, men salget og forbruket er strengt kontrollert. Alkohol er vanligvis kun tillatt på noen få lisensierte hoteller og restauranter.

PINLIG: Budweiser la ut denne meldingen og slettet den litt senere på fredag etter at ølforbudet ble kjent. Skjermbilde: Twitter

FIFA forsikrer derimot om at Budweisers alkoholfrie øl, Bud Zero, vil være mulig å kjøpe på alle de åtte VM-stadionene.

Men Budweiser svarte raskt på Twitter med å sende ut en melding fredag hvor selskapet skrev «Vel, dette er pinlig...». Den frekke meldingen vakte mye oppmerksomhet, men ble raskt slettet igjen.

Ny kampanje

Likevel trekker Budweiser tilsynelatende på skuldrene over stadionforbudet, og sendte ut en ny kryptisk melding lørdag med bilde av hundrevis av kasser med øl.

Fullstendige detaljer om kampanjen er ennå ikke kjent, men visstnok skal det komme mer informasjon under VM. 

«Der det er en feiring, er det alltid en Budweiser! I den ånden ønsker Budweiser å bringe denne feiringen fra FIFA verdensmesterskapsstadioner til vinnerlandets fans», sier en talsperson for ølmerket til MarketWatch. 

VM i Qatar er blitt utpekt som et skandale-VM på grunn av korrupsjonsmistanken ved utdelingen av mesterskapet og ulike utfordringer med menneskerettigheter. I tillegg skal over 6.500 arbeidsinnvandrere ha omkommet mens de har jobbet med forberedelser til VM.