<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fitch Ratings nedgraderer Boeing

Fitch Ratings er tredje i rekken til å senke kredittvurderingen til flyprodusenten Boeing denne uken etter kvartalstall og produksjonsproblemer.

Publisert 27. apr. 2024 kl. 11.27
Oppdatert 28. apr. 2024 klokken 13.17
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 271 ord
I KRISE: Boeing sliter med å produsere og levere fly. Nå er selskapet nedgradert hos en rekke kredittvurderingsbyråer. Foto: NTB

Kredittvurderingsselskapet Fitch Ratings nedgraderer utsiktene til flyprodusenten Boeing fra en stabil BBB-vurdering til en negativ. Det skrev Bloomberg fredag kveld.

Fitch blir dermed det tredje store kredittvurderingsbyrået som nedgraderer Boeing denne uken, inkludert Moody's og S&P Global Ratings. 

Ifølge Bloomberg sa Fitch at den nye kredittvurderingen er basert på en økt risiko for gjennomførelse hos Boeing de neste årene mens de normaliserer produksjonen, tilbake betaler gjeld og håndterer andre problemer flyprodusenten står overfor. 

Kredittvurderingsbyrået kommenterte derimot at de kunne stabilisere utsiktene igjen dersom Boeing leverer mer enn 100 av de allerede bygde 737 Max-flyene fra lager, og halvparten av de lagrede 787 Dreamlinerne innen tidlig neste år. Samtidig ønsker de å se at flyprodusenten øker produksjonen av 737 til 38 fly pr. måned.

Krise for Boeing

Den store amerikanske flyprodusenten har vært i krise siden et stykke av skroget falt av et 737 Max-fly tilhørende Alaska Airlines i januar. 

Siden har det skjedd store endringer i selskapets ledelse, myndighetene har begrenset produksjonen av Max-flyene, og leveransene av nye fly er halvert mens sikkerhetsprosedyrer og kvalitetskontrollen gjennomgås.

Det er imidlertid ikke bare kvalitetsproblemene som reduserer utleveringene. Også færre leveranser fra underleverandører, deriblant motorer fra General Electric, har rammet produksjonen.

På onsdag kom også selskapets kvartalsrapport. Der kunne de melde om et resultat etter skatt på minus 355 millioner dollar, 56 cent pr. aksje. I samme periode i fjor tapte flyprodusenten 425 millioner dollar, eller 69 cent pr. aksje.

På konsernnivå falt inntektene 8 prosent til 16.570 millioner dollar. For den kommersielle flydivisjonen stupte topplinjen 31 prosent til 4.650 millioner dollar, mens marginen gikk fra minus 9,2 til minus 24,6 prosent.