<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kortvarig Rødehavet-opptur for Maersk

Omdirigeringen rundt Kapp det gode håp ga en etterlengtet opptur for Maersk. Den ventes imidlertid å drukne når nye skip kommer til høsten.

Publisert 2. mai 2024 kl. 09.16
Oppdatert 2. mai 2024 klokken 10.32
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 389 ord
LA FREM TALL: Maersk tjente mer enn ventet i første kvartal, men gleden blir trolig kortvarig. Bloomberg

Den danske containergiganten Maersk hadde inntekter på 12,4 milliarder dollar i første kvartal 2024, en nedgang fra 14,2 milliarder dollar samme tid i 2023.

Rederiet seilte inn et driftsresultat på 210 millioner dollar, en nedgang på mer enn 90 prosent fra 2,5 milliarder dollar i første kvartal 2023, da markedet fremdeles var sterkt. Resultatet ble imidlertid en betydelig forbedring fra fjerde kvartal 2023, da selskapet tapte 436 millioner dollar

Selskapet øker den nedre delen av guidingen for 2024, som følge av vedvarende forstyrrelser i Rødehavet. Selskapet venter nå et resultat på mellom 0 og minus 2 milliarder, mot det tidligere intervallet på mellom 0 og 5 milliarder i minus.

I tillegg til shipping, bidro terminalinntekter til at resultatet ble sterkere enn ventet.

Usikkerhet i Rødehavet

Containerrederiene har fått en boost av den storskala omdirigeringen rundt Kapp det gode håp, på bakgrunn av Houthi-opprørernes mange rakettangrep mot skip i Adenbukta og Bab-el-Mandab-stredet utenfor Jemen. Det har gagnet i form av lengre gjennomsnittlig seilingsdistanse, spesielt på rutene mellom Asia og Europa.

Situasjonen i Rødehavet, samt høyere etterspørsel enn ventet, gjorde at Maersk seilet inn bedre inntekter enn ventet. Selskapet venter imidlertid at den økende tonnasjen som entrer markedet i andre halvdel av 2024 vil motvirke gevinsten. 

En eventuell normalisering i Rødehavet vil legge ytterligere press på situasjonen, men selskapet fremhever at dette ikke virker sannsynlig i umiddelbar fremtid.

Da forstyrrelsen eskalerte i desember i fjor, skjøt containerratene i været. Drewry World Container Index, som måler globale shippingrater for 40-fots containere, tredoblet seg på to måneder. I det siste har indeksen falt litt tilbake, og ved 25. april sto den i 2,706, opp fra 1.382 dollar 30. november i fjor.

Økende tonnasje

Etter feststemningen i containermarkedet gjennom 2021 og deler av 2022, kom bakrusen for alvor inn for rederiene i 2023. Kollapsende etterspørsel og en stor økning i nybygde skip ødela markedet. Selv etter forstyrrelsene i Rødehavet, er rateindeksen ned 75 prosent fra toppene i første halvdel av 2022.

Tirsdag faller aksjen til Maersk med drøye 5 prosent fra start.

Fra toppen har aksjen stupt med over 35 prosent. Den siste måneden har imidlertid kursen fått en boost på 15 prosent, som begrenser nedgangen hittil i år til 10 prosent. Kursene ligger fremdeles langt over nivåene man så før coronapandemien.